ul. 1 Maja 86
58-500 Jelenia Góra
tel. 75-7525851, tel/fax. 75-7523627
Oficjalna strona Koła Przewodników Sudeckich przy Oddziale PTTK "Sudety Zachodnie" w Jeleniej Górze

Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie” wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich” organizują w dniu 4 czerwca wycieczkę nr 16. Wyjazd z przystanku „Teatr” autobusem MZK nr 5 o godz. 8.30 do Siedlęcina.

Z autobusu wysiadamy na przystanku Siedlęcin Wieża Rycerska. Trasa wycieczki długości 15 km prowadzi przez Wysoczyznę Rybnicy na wschodni kraniec Grzbietu Kamienickiego Gór Izerskich. Ścieżką wzdłuż Jeziora Wrzeszczańskiego dochodzimy do szlaku niebieskiego, którym podążamy do Rybnicy. We wsi oglądamy kościół św. Katarzyny, w obecnej postaci z XVI – XVIII w., z bogatym wyposażeniem. Na skalistym wzniesieniu za torami kolejowymi oglądamy pozostałości średniowiecznego zamku, w którym połowie XIV w. miał bywać cesarz Karol IV. Zniszczony w czasie wojen husyckich, a następnie odbudowany i powiększony na początku XIX w. popadł w ruinę. Do dziś zachowały się spore fragmenty murów. Z Rybnicy wychodzimy szlakiem niebieskim i przez górę Rozłóg (537m.) docieramy do Wojcieszyc. W górnej części wsi stoi barokowy kościół św. Barbary z 1762 r. z wyposażeniem z okresu budowy. Następnie polnymi drogami podchodzimy na Zimną Przełęcz oddzielającą Góry Izerskie od Kotliny Jeleniogórskiej. Powyżej przełęczy na zboczu Ciemniaka znajdują się Bobrowe Skały, okazała granitognejsowa grupa skalna składająca się z kilku wieżyc sięgających 30 m wysokości, tworzących grzebień blisko 100 m długości. Od dawna była to jedna z większych atrakcji dla kuracjuszy z Cieplic, dlatego u podnóża wybudowano gospodę z pokojami gościnnymi, po której pozostały tylko ledwie widoczne resztki fundamentów. Z punktu widokowego na wierzchołku rozciąga się obszerna panorama Karkonoszy, Kotliny Jeleniogórskiej i Pogórza Izerskiego. Przy sprzyjającej pogodzie rozpalamy u podnóża skał ognisko. W końcowej części wędrówki zielonym szlakiem schodzimy do Górzyńca, skąd o godz. 17.02 odjeżdżamy pociągiem do Jeleniej Góry. Wycieczkę prowadzi Paweł Idzik z Lubomierza.

Wycieczka nr 17 odbędzie się w niedzielę 7 czerwca. Wyjazd z Jeleniej Góry pociągiem o godz. 7.35 do stacji Wałbrzych Główny.

Trasa długości 20 km prowadzi przez wschodnie partie Gór Suchych. Uwaga, ze względu na liczne strome podejścia i zejścia wycieczka zalecana dla wprawnych piechurów. Od stacji Wałbrzych Główny idziemy szlakiem zielonym do Rybnicy Leśnej, po drodze za wsią Kamionka spotykamy bogate stanowisko storczyka szerokolistnego. W Rybnicy Leśnej oglądamy drewniany kościół p.w. św. Jadwigi z XVII w. z zachowanymi oryginalnymi malowidłami na drewnie we wnętrzu. Następnie w dalszym ciągu szlakiem zielonym dochodzimy do Przełęczy Trzech Dolin. Zatrzymujemy się tu na śniadanie w schronisku PTTK Andrzejówka, wybudowanym w 1933 roku, z zachowanym pierwotnym wystrojem snycerskim w sali bufetowej. Po odpoczynku ruszamy dalej szlakiem czerwonym zboczem Waligóry do Przełęczy pod Szpiczakiem i wspinamy się na Ruprechtický Špičák. Ten graniczny szczyt o wysokości 880 m jest najwyższym wzniesieniem czeskiej części Gór Suchych, zwanej Jawoří hory. Ze znajdującej się na wierzchołku wieży widokowej roztacza się wspaniała panorama okolicznych pasm górskich. W końcowej części wędrówki przez wsie Radosna i Łomnica docieramy do stacji kolejowej w Głuszycy, skąd o godz. 18.23 odjeżdżamy pociągiem do Jeleniej Góry (z przesiadką w Wałbrzychu). Wycieczkę prowadzi Robert Śliwa ze Ściegien. Uczestnicy wycieczek we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.

Opracował Wiktor Gumprecht

Visitors Counter

Oddział "Sudety Zachodnie"

Grupa Karkonoska GOPR

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.